rs porsche75

Ruf Bergmeister is klimwonder

Toen Porsche eind jaren negentig stopte met de productie van de luchtgekoelde 911, tikte Alois Ruf nog een 993-cabrioletcarrosserie op de kop die overbleef. Het zou 25 jaar duren voordat de halve Porsche een bestemming zou krijgen, maar nu is die er gekomen.

Een klant van RUF droomde van een leuke auto. Iets geïnspireerd op heuvelklimmen. Alois belde de originele ontwerper van de 993, Tony Hatter, en die had wel oren naar een outlawproject op basis van zijn eigen ontwerp. De originele Bergspyder werd gebouwd voor het European Hill Climb Championship 1968 onder auspiciën van Ferdinand Piëch, die een obsessie had met lichtgewicht auto’s. Het werd de lichtste Porsche ooit gemaakt. De mensen van RUF creëerden samen met Hatter een op de 993 gebaseerde bergracer met een 3,6-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor met een enkele turbo, losjes gebaseerd op de RUF BTR2 van de jaren negentig. Nu is er 450 pk en 600 Nm voorhanden. Met een gewicht van nog geen 1.100 kilo en de nodige aanpassingen aan het onderstel zien zijn papieren er in elk geval goed uit.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!