rs porsche75

Porsche 963: Icoon van de toekomst

Na de drie opeenvolgende overwinningen tijdens de 24 uur van Le Mans met de Porsche 919 Hybrid, wil Porsche opnieuw een gooi doen naar het kampioenschap met de nieuwe Porsche 963 in de LMDh-klasse. LMDh staat voor Le Mans-Daytona-Hybrid. Voor het eerst is het mogelijk om met dezelfde auto deel te nemen aan de WEC-series met onder andere de 24 Uur van Le Mans, en de IMSA-serie met onder andere de 24 Uur van Daytona, waar de Porsche zijn debuut maakt.

Om de kosten in de LMDh-klasse te beperken is er sprake van een vrij sterke standaardisering. Alle auto’s krijgen een 7-versnellingsbak, hybridesysteem en batterij geleverd door Xtrac, Bosch en Williams Advanced Engineering. Voor het chassis en de monocoque is er keuze tussen Dallara, Ligier, Oreca en Multimatic. Porsche heeft voor de laatstgenoemde optie gekozen als exclusieve partner. De keuze voor de verbrandingsmotor is geheel vrij. Porsche grijpt daarbij terug op het basisontwerp van de 4,6-liter V8-motor van de LMP2 RS Spyder, maar die krijgt nu twee turbo’s. Het vastgestelde systeemvermogen komt op 515 kW / 700 pk. Bovendien dient dat vermogen te worden opgebouwd volgens een vastgelegde curve over het hele toerenbereik. Hoofd Porsche motorsport Thomas Laudenbach wil met de 963 niet alleen strijden voor overwinningen in de LMDh-klasse, maar wil een gooi doen naar de 20e overall overwinning in Le Mans en het WEC en IMSA kampioenschap, zelfs ten koste van de nieuwe Le Mans Hypercar-klasse, waarin onder andere Ferrari, Glickenhaus, Peugeot en Toyota zullen deelnemen.

Meer berichten

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!