rs porsche75

Nieuwste

Nederlandse Porsche Club

Gelukkig kunnen we weer als vanouds “aan de bak”. Restricties met betrekking tot het organiseren van evenementen zijn verleden tijd en dat is te zien aan de evenementenkalender van NPC voor 2023. Een grote variëteit aan activiteiten staat op het programma en naast, uiteraard, geplande tourritten staan er ook onderdelen op stapel waaraan we zonder onze Porsches kunnen deelnemen.

Lees verder »

Porsche 911 Carrera RS Clubsport, 1995 verkocht voor € 305.276

De laatste luchtgekoelde 911 is op zich al leuk, met slechts 1.104 exemplaren is de lichte Carrera RS een buitengewoon unieke auto, maar voor de 911 Carrera RS Clubsport, waarvan slechts 227 auto’s zijn geproduceerd, moet je als koper pas echt diep in de buidel tasten. De standaard 3,6-liter motor van de Carrera RS werd opgevoerd tot 3.746 kubieke centimeter door de boring te vergroten tot 102 millimeter, terwijl de slag van 76,4 millimeter behouden bleef. Een aluminium motorkap, lichtgewicht binnendeurpanelen, dunner glas en Recaro-sportstoelen met zespunts racegordels werden toegevoegd, de hemelbekleding werd verwijderd, net als de elektrische spiegels, centrale vergrendeling, radio, luidsprekers, achterruitverwarming en airbags. Dat alles maakte dit een ultralichte racewagen. Guards Red staat hem lekker!

Lees verder »

The Art of Dreams

Als onderdeel van het ‘Art of Dreams’-initiatief van Porsche werd van 29 november tot 3 december een bijzonder Porsche-kunstwerk met de naam ‘Dream Big’ van de Schotse kunstenaar Chris Labrooy tentoongesteld in het Pérez Art Museum in Miami. Een witte Porsche 911 Carrera 4S wordt vastgehouden door de enorme hand van een personage met een racehelm, zodat de 911 een speelgoedauto lijkt. Labrooy wil hiermee het kind in de toeschouwer aanspreken en uitdagen om groots te dromen. In januari was het object te zien in Singapore.

Lees verder »

Klassieke 911 & 912 Club Nederland

Als clublid starten mijn aanloopjes naar evenementen en ritten van de club vaak in noordelijke richting over de A2, maar dit keer had ik een flinke rit in de andere richting voor de boeg. Vanwege het natte en koude weer koos ik voor de leaseauto met stoelverwarming, maar het was mooi te zien dat toch enkele clubgenoten hun 912 van stal hadden gehaald. De traditie “in Limburg word je met vlaai ontvangen” was op 19 november bij Resto Lab in Maastricht ook het geval. Joris Schweitzer had er diverse varianten van in huis. Gezellig om in de keurig verzorgde en schone werkplaats met vlaai en koffie kennis te maken met een aantal 912-rijders die ik nog niet eerder had ontmoet bij onze club.

Lees verder »

Porsche 963: Icoon van de toekomst

Na de drie opeenvolgende overwinningen tijdens de 24 uur van Le Mans met de Porsche 919 Hybrid, wil Porsche opnieuw een gooi doen naar het kampioenschap met de nieuwe Porsche 963 in de LMDh-klasse. LMDh staat voor Le Mans-Daytona-Hybrid. Voor het eerst is het mogelijk om met dezelfde auto deel te nemen aan de WEC-series met onder andere de 24 Uur van Le Mans, en de IMSA-serie met onder andere de 24 Uur van Daytona, waar de Porsche zijn debuut maakt.

Lees verder »

Porsche 911 Speedster, 1989 verkocht voor € 346.750

Sommige auto’s zijn al verzamelobjecten zodra ze de showroom verlaten; de Porsche 911 Speedster uit 1989 is er daar één van. Kocht je een Speedster uit de G-serie tien jaar geleden nog voor zo’n 120.000 euro, dat is vandaag de dag wel anders. Aangedreven door de 3,2-liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor met 231 pk, overgebracht via een Getrag G50-transaxle met vijf versnellingen, terwijl geventileerde, geperforeerde schijfremmen met lichtmetalen remklauwen op alle vier de hoeken de bolide rap tot stilstand konden brengen, is deze extra platte tweezits cabrio bloedje-zeldzaam. Slechts 2.056 exemplaren zijn er door Porsche gebouwd. En dat is geld waard.

Lees verder »

Woest(ijn)

Porsche zou met de 911 grote successen boeken op internationale circuits, maar de wortels daarvan liggen eigenlijk in de rallysport. In de loodzware Monte Carlo Rally van 1965 behaalden Herbert Linge en Peter Falk al de vijfde plaats – slechts iets meer dan een jaar na de introductie van het nieuwe model in september 1963 in Frankfurt. Met de 911 Dakar die Porsche onlangs tijdens de Los Angeles Auto Show onthulde, gaat het merk terug naar de oorsprong.

Lees verder »

Achter de schermen bij het Porsche Coanda Esports Team

Porsche heeft naast de eigen teams in de sportwagens en de Formule E ook een fabrieksteam in het simracen. Het Porsche Coanda Esports Team behoort tot de toonaangevende teams in deze tak van sport. RS Porsche Magazine bezocht het team in het Duitse Gronau, net over de grens bij Enschede, tijdens de virtuele 24 Uur van Le Mans.

Lees verder »

De Buggy van een Porsche-man

De Dakar Rally is net afgelopen en het officiële wereldkampioenschap startte kortgeleden met de Rally van Monte Carlo, maar rally-liefhebbers kunnen ondertussen ook terecht in het Louwman Museum. Daar staat namelijk de rallyauto van Steve McQueen: de Baja Boot buggy. De Baja 1000 is een tocht van 1000 mijl over het schiereiland Baja California in Mexico, onheilspellend bekend als ‘The Devils Playground’. Steve nam van 1967 tot 1975 deel, waaronder in 1969 samen met navigator Harold Daigh met deze speciale Baja Boot buggy. Ze begonnen voortvarend, maar na 237 mijl was het einde verhaal toen de transmissie plofte. De vierwielaangedreven Baja Boot buggy – gebouwd door Vic Hickey – werd in slechts 28 dagen in Hurst, Michigan gebouwd. Met een 450 pk sterke Chevrolet V8 motor een waar monster.   

Lees verder »

Porsche 911 Turbo 3.6, 1994 verkocht voor € 393.375

Gevoed door een enkele KKK K27-turbocompressor, levert deze 964 Turbo 355 pk, goed voor een nul-tot-honderd-sprint in vier tellen. Aangezien de opvolger van 964, de 993, al bijna werd geïntroduceerd toen de 3.6 Turbo van de 964 leverbaar werd, werden er nog geen 1.500 exemplaren van gemaakt. Deze auto werd op 31 augustus 1993 voltooid en oorspronkelijk afgeleverd in New Jersey. De laatste onderhoudsfactuur werd geschreven door Porsche Centre Kuwait en bedroeg bijna 35.000 euro.

Lees verder »

Nardone Automotive

De wereld van restomods is constant in beweging. Vooral Porsche is daarvoor een geliefd en dankbaar merk. Steeds vaker gebaseerd op andere modellen dan alleen de 964 – waarvan nog altijd prachtige backdates verschijnen – bovendien. Neem Nardone, een Frans fabricaat gebaseerd op de Porsche 928. Vijf vragen aan eigenaar Thierry Nardone.

Lees verder »

Techno Classica, de laatste grote beurs

De eerste grote oldtimerbeurzen zijn achter de rug maar we hebben er nog enkele in het vooruitzicht, met Techno Classica in Essen dat van 12 tot 16 april plaatsvindt als grande finale. Want met een vloeroppervlak van 120.000 vierkante meter is de beurs zeker groot te noemen. Over het programma is nog niet veel bekend, maar reken weer op veel spectaculaire shows en demonstraties, waaronder een concours d’élégance, maar liefst 200 aanwezige clubs en zo’n 2.700 tentoongestelde auto’s.

Lees verder »

Porsche 911 Turbo S, 1997 verkocht voor € 605.850

Wederom een zeldzame auto die vooral opvalt door zijn lage kilometerstand. Maar terwijl je een 993 Turbo S in topstaat al voor twee en halve ton kan kopen ging deze op één of andere manier voor ruim zes ton van de hand. Arctic Silver Metallic met speciaal besteld zwart leer, cruise control, een elektrisch schuifdak, een Nokia DSP-audiosysteem en koolstofcomposiet zijspiegels waren voor de eerste eigenaar reden om de auto tot 2014 in bezit te houden – met toen slechts 18.450 mijl op de klok. De tweede eigenaar reed er al niet veel vaker mee, maar liet wel het onderhoud punctueel uitvoeren.

Lees verder »

Achteruit én vooruit

Nu het seizoen voor het rijden met klassiekers ten einde is en onze geliefde hobby-auto’s weer in de winterstalling staan, is het goed om terug te kijken op het jaar. Dit jaar was immers na twee jaar met af en aan lockdowns, weer het eerste jaar dat we meer konden doen. Toch kon aan het begin van het jaar Interclassics in Maastricht nog niet doorgaan. Sowieso was het op gebied van beurzen een kalm jaar en hopen we in 2023 op verbetering. Wel vond Concours d ’Elégance op paleis Soestdijk weer plaats met schitterend weer, veel bezoekers en prachtige auto’s.

Lees verder »

Wilt u op
de hoogte blijven?

Meld u aan op onze nieuwsbrief en kom als eerste te weten wat er in de auto wereld gebeurt!