- Categorie: Voorwoord

Feest!
2023 is het jaar waarin Porsche zijn 75-jarig bestaan viert. Het hele jaar door besteden we in RS Porsche Magazine aandacht aan de geschiedenis van het merk met in deze eerste editie het verhaal van voordat de eerste Porsche gebouwd werd. De pioniersperiode van de automobiel blijft fascinerend en de rol die Ferdinand Porsche hierin speelde was van groot belang. Met de eerste stappen die in het interbellum werden gezet om een auto te bouwen, met de ontwikkeling van de Volkswagen Kever als grootste verdienste, kon zoon Ferry na de Tweede Wereldoorlog in zeer korte tijd één van de succesvolste sportwagens van die tijd bouwen: de Porsche 356. In de rubriek A Brief History belichten we bovendien een spannende uitvoeringen daarvan: de 356 GS. Daarnaast vieren we in 2023 de honderdste verjaardag van de 24 Uur van Le Mans. Een mooie link tussen beide is dat Porsche nog altijd het contactslot links van het stuur heeft vanwege de Le Mans-start, waarbij coureurs na het startschot naar hun auto’s toe renden, erin sprongen, startten en het rechte stuk af scheurden. Porsche dacht hiermee belangrijke seconden te winnen, want terwijl de coureur met zijn linkerhand de motor startte, kon hij de auto rechts in de versnelling zetten. Saillant detail: pas in 1970, het eerste jaar dat de Le Mans-start om veiligheidsredenen niet meer werd toegepast, behaalde Porsche zijn eerste algehele overwinning in de Franse race. De Le Mans-start mocht dan zijn verdwenen, de positie van de sleutel bleef, net als de successen van Porsche op Circuit de la Sarthe.
Een andere mijlpaal is de 25ste verjaardag van de 996-generatie van de 911. Nog altijd de minst populaire 911, maar ik ben benieuwd of dat na het lezen van de Coverstory nog steeds zo is. Nadat ik het stuur van de 996 van Martijn Sjoorda mocht overnemen, werd ik opnieuw door de kracht en kwaliteit van deze auto verrast. De prijzen lijken trouwens langzaam wat uit het dal te klimmen, groeiende waardering dus! Verder reden we met de bijzonder fijne 964 Cabriolet van Robert Visser. Na dik twintig jaar staat de auto er niet alleen als nieuw bij, de rijervaring met de Porsche van de best klinkende 911-generatie is om van te watertanden en hij is nog bijzonder fotogeniek ook! In cabriolet-uitvoering biedt deze 911 je de klassieke Porsche-ervaring, zonder spartaans te zijn. Hoewel we voor deze uitgave ook een splinternieuwe Taycan GTS aan de tand voelden, werd ook door deze auto een link met Porsches rijke geschiedenis gelegd. Het is de Hockenheimring Edition, ter ere van het 90-jarig bestaan van het legendarische circuit. Ik ben nu al benieuwd waar Porsche over tien jaar mee gaat komen. Terug in het hier en nu vind je in deze editie ook een uitgebreide reportage over de virtuele 24 Uur van Le Mans, waarmee de cirkel weer mooi rond is.
Veel leesplezier,
Maurice van Kesteren