- Categorie: Nieuws

50 jaar Carrera 2.7 RS
‘Duck tail’ en ‘2.7’ zijn de bijnamen van de legendarische Carrera 2.7 RS. In 1972 presenteerde Porsche de 2.7 RS als homologatiemodel voor een 911 die bestemd was voor races en rally’s. Het was de snelste productieauto van dat moment en de eerste productieauto met een voor- en een achterspoiler.
Het was ook de eerste keer dat Porsche verschillende bandenmaten toepaste: 180/70-VR15 voor en 215/60-VR15 achter. Het plan was om 500 exemplaren van de lichte en snelle sportwagen te bouwen. De interesse was echter zó groot dat er in totaal ruim 1.500 exemplaren van de 911 met de opvallende ‘duck tail’-achterspoiler werden geproduceerd. Een spoiler die we later weer zouden terugvinden op de 991 Sport Classic en de nieuwe 992 Sport Classic.
Er werden een Touring- en een Sport-versie aangeboden. Om die laatste geschikt te maken voor races werd het een extreme lichtgewicht versie van de 911. Dunner plaatmateriaal, dunnere ramen en veel plastic onderdelen. Alles wat niet onmisbaar was werd uit het interieur verwijderd en zo wist Porsche het gewicht van de 2.7 Sport terug te brengen tot 960 kg, 115 kg minder dan de Touring-versie. De 2.7 liter boxermotor produceerde 210 pk bij 6300 t/min en een koppel van 255 Nm bij 5100 t/min. Dat leverde een acceleratie van 0 – 100 km/u in 5,8 seconden en daarmee was de 2.7 RS de eerste productieauto die onder de 6 seconden kwam. De topsnelheid was 245 km/u. De Touring versie moest het doen met Tijdens de Historic Grand Prix van Zandvoort in juli van dit jaar werd een eerbetoon aan de Carrera 2.7 RS gebracht. Verschillende versies werden op het circuit gepresenteerd tijdens demoritten, samen met RS-versies van de 964-, 993-, 996- en de 997 generaties.